ÖZELLEŞTİRME-NEREDEN NEREYE? 650 Türkiye’de özelle ş tirme uygulamaları dünyada bu alandaki genel trende uygun olarak biraz gecikmeli de olsa 1985 yılında ba ş lamı ş tır. Genel tanımı itibariyle ö zelle ş tirme, sermayesi devlete ait olan ve piyasa kuralları içinde çalı ş an i ş letmelerin, daha verimli çalı ş sın diye özel sektöre devredilmesidir. Özelle ş tirmenin ba ş ladı ğ ı 1985 yılı ile 2002 yılları arasında geçen sürede yapılan özelle ş tirmel erden elde edilen gelir 1985 – 1998 döneminde 4 milyar 622 milyon ve 1999 – 2002 döneminde de 3 milyar 373 milyon olmak üzere toplam 7 milyar 995 milyon ABD Dolar olmu ş tur. 2003 yılından itibaren özelle ş tirme i ş lemlerine hız verilmi ş ve 2003 – 20 1 1 döneminde özelle ş tirm eden elde edilen toplam gelir 45 milyar 662 milyon ABD Dolarına ula ş mı ş tır. Bu dönemde Özelle ş tirme İ daresi ( Ö İ B ) tarafından 3 5 milyar 62 milyon ve Tasarruf Mevduatı Sigorta Fonu ( TMSF ) ile Ula ş tırma Bakanlı ğ ı ( Liman vb ..) tarafından da 10 milyar 600 milyon ABD Doları tutarında özelle ş tirme gerçekle ş tirilmi ş tir. Böylece özelle ş tirmenin ba ş ladı ğ ı 1985 – 2011 döneminde toplam 5 3 milyar 657 milyon ABD Doları tutarında özelle ş tirme yapılmı ş tır. ÖZELLE Ş T İ RME UYG ULAMALARI ( 1985 – 201 1 ) Dönem Miktar ( Milyon $ ) 1985 – 2002 ( Ö İ B ) 7.995 – 1985 – 1998 4.662 – 1999 – 2002 3.373 2003 – 201 11 4 5 . 662 – Ö İ B 3 5 . 062 – TMSF – Ula ş tırma Bakanlı ğ ı 10 .600 GENEL TOPLAM 5 3 . 6 5 7 Sadece Ö İ B ( 1985 – 2011 ) 43.057 Özelle ş tirme uygulamaları ile ilgili olarak bazı hususların irdelenmesinde yarar vardır. 1. Özelle ş tirmede temel amaç , verimsiz ve zarar eden k amu i ş letmelerinin öze l sektöre devredilerek hem Devletin gelir elde etmesi hem de sözkonusu i ş letmelerin daha verimli çalı ş ması ve bu yolla ekonomiye daha fazla katm a de ğ er ve istihdam yaratılmasıdır. Ancak, özellikle son yıllarda zarar eden de ğ il ama kar lı ve çok sayıda arsa ve arazileri bulunan kamu i ş letmelerinin özelle ş tirilmesine öncelik verilmi ş tir. 2. Özelle ş tirmede fiyatlar, öncelikle küçük bir oranda İ stanbul Menkul Kıymetler Borsasında halka arz ve sonrasında piyasada olu ş acak referans fiyatlar dikkate alınarak daha objektif olarak belirlenmek yerine subjektif de ğ er tesbitlerine dayalı olarak belirlenmekte ve bu alanda kamu i ş letmelerinin de ğ erinin altında satıldı ğ ına dair bazı tartı ş malar a neden olunmaktadır. 3. Kamu i ş letmelerinin hisselerinin bir bölümünün halk a arzı yoluyla sermayenin tabana yaygınla ş tırılması açısından önemli bir araç olan özelle ş tirmede maalesef bu yönteme ba ş vurulmamı ş ve blok satı ş yolu tercih edilmi ş tir. 4. Mevcut istihdamı korumak ya da daha fazla istihdam sa ğ lamak amaçlı fiyat teklifleri ye rine en fazla fiyat teklif eden ama mevcut istihdamı bırakın korumayı aksine azaltan fiyat teklifler i dikkate alınmaktadır. 5. Özelle ş tirmeden elde edilen gelirler genelde kamunun borç yükünün azaltılmasında ve özel sektörün ilgi göstermedi ğ i istihdam yaratacak yeni projelerde ve bu amaçlı projelerin te ş vikler inde kullanılması gerekirken, elde edilen gelirler bu amaçla kullanılmam akta ve son dönemde kamunun borçları ve i ş siz sayısının artı ş ında azalma olmam aktadır . 6. Özelle ş tirmede herhangi bir strateji belirlenmemi ş ve stratejik sektör ayrımı yapılmaksızın ne var ne yok , kar eden ya da etmeyen her ş ey satı ş a konu edilmi ş tir. Bu çerçevede; özelle ş tirmenin yanısıra özel sektörün de satı ş larıyla enerji, telek om ve finans gibi stratejik sektörlerde yabancı sermaye payı giderek artmı ş tır. 2010 yılı itibariyle yabancıların Türkiye’de finans ve reel sektor içindeki payları a ş a ğ ıdaki gibidir. Sektör Yabancı Payı ( % ) Bankacılık 41.9 Sigortacılık* 63.0 Reel Sektör** 27.0 ________________________________________________ * Toplam 55 sigorta ş irketinin 34’ü tamamen yabancı sermaye, 8 ş irkette ise yabancı payı vardır. **500 sanayi ş irketnin 147 ‘si tamamen yabancılara aittir. 7. So n olarak paralı otoyollar ile 2 bo ğ az köprüsünün, 2 5 yıl süre ile i ş letme hakkının yerli veya yabancı ara verilmesi için ihale açı lmaktadır. Aslında k öprü ve paralı yolların gelirini satmak “devlet gelirinin kırdırılmasıdır” . Yani devlet adına geliri ba ş ka sı toplayacak , b una kar ş ılık bu gün devlete pe ş in para ödeyecektir. Devletin gelirini satmak özelle ş tirmek de ğ ildir. Devletin gelirini pe ş in satmak ile vergi toplamada iltizam usulü aynı d ır İ ltizam usulü, Osmanlı İ mparatorlu ğ u’nda belirli vergileri toplama görev ve yetkisinin, devlet tarafından yapılan bir anla ş ma ile mültezim adı verilen üçüncü ş ahıslara önceden belirlenmi ş bir bedel kar ş ılı ğ ında verilmesine dayanan vergi toplama yöntemidir. Vergi gibi kamu gelirinin to planmasını ba ş kasına devretmek d e bi r tür iltizamdır. Aslında, k öprü ve paralı yolların gelirini kırdırmak yerine hazinenin borç alması daha ucuz bir yoldur. Köprü ve paralı yolların 25 yıllık i ş letmesini alacak olan özel sektör, bankadan borç alacak, bunun için yılda en az yüzde 10 faiz öde yecektir. Kendisi içinde en az yüzde 10 kâr hedefi koyacaktır. Teklifini verince, 25 yılda köprü ve paralı yolların sa ğ layaca ğ ı gelirin en az yüzde 20 iskonto ile bu günkü de ğ erini hesap ederek, pe ş in teklif verecektir. Yani hükümet paralı yolları ve köprü leri en az yüzde 20 iskonto ile kırdıracak. Oysaki hükümet istedi ğ i zaman kanunla borçlanma limitini artırabilir. Köprü ve otoyolların gelirini yüzde 20 iskonto oranı ile satmak yerine yüzde 8 oranı ile aynı miktarda borçlanabilir. Özetle hükümet, borçlanm ak yerine köprü gelirini satarsa, devletin yılda ortalama yüzde 12 kaybı olacaktır. Ayrıca, bu satı ş geliri ile yeni bir yatırım da yap ılmamaktadır. Yani gelecek yıllar için herhangi bir gelir de bırak ılmamaktadır. Tersine, açıkları ka pamak için gelecekte ki gelirler bu günden kullan ıl mı ş ol maktadır . Bu uygulama gelecek te kullan ıl abilece k kaynakların bu günden kullanılmasıdır … Leave a Reply Cancel Reply Your email address will not be published.CommentName* Email* Website Bir dahaki sefere yorum yaptığımda kullanılmak üzere adımı, e-posta adresimi ve web site adresimi bu tarayıcıya kaydet.